Influencer marketing a jak na něj

V posledních letech se influencer marketing stává nedílnou součástí marketingových strategií firem. Pokud chcete patřit mezi jednu z nich, máme pro vás několik tipů, jak na něj.

Na začátku bychom si měli říct, co je to influencer marketing, proč je dobré jej využívat a co nám může přinést. Influencer marketing se dá zjednodušeně definovat jako využívání vlivných osobností k propagaci produktu, služby či značky. Už od pradávna lidé dávali na rady rodiny, přátel a odborníků, to stejné platí i dnes. Lidé věří lidem a ne firmám. Díky influencerům se můžeme dostat ke specifickému publiku, které je pro nás nejpřínosnější a o kterém víme, že by je náš produkt, služba nebo značka mohl zajímat. Díky tomu lze zvyšovat nejen povědomí, zásah, ale i prodeje. Navíc díky influencer marketingu můžeme podpořit vlastní komunikaci a budovat svůj brand.

Při výběru influencera je důležité vědět jeho zaměření (fitness, jídlo, cestování), velikost publika (počet followers) a jeho zapojení (engagement). Zapojení fanoušků lze sledovat díky nástrojům jako je např. igblade.com. Na základě počtu followers influencery rozdělujeme do čtyř skupin.

Nano influencer 

  • 500–3 000 followers,
  • úzké a intenzivní vztahy s fanoušky,
  • větší vliv,
  • převážně barterové spolupráce,
  • sociální sítě jej neživí,
  • značky a produkty si vybírá tak, aby kvalita odpovídala jeho nárokům.

Micro influencer

  • 3 000–10 000 followers,
  • stále poměrně silná vazba s followers,
  • sdělení působí přesvědčivě,
  • nejsou považováni za celebrity,
  • stále může fungovat i barterová spolupráce,
  • vybírají si produkty a značky, které znají a o které se zajímají.

Makro influencer

  • 10 000–100 000 followers,
  • většinou známé či slavné osobnosti,
  • engagement i dosah příspěvků je nižší,
  • nedokážou udržet tak úzké vztahy s fanoušky,
  • od počtu 10 000 followers Instagram poskytuje účtům funkci Swipe up, která umožňuje vložit aktivní odkaz do stories.

Mega influencer

  • více než 100 000 followers
  • známé mediální osobnosti, celebrity nebo sportovci,
  • hodí se na masové kampaně, pro rozšíření povědomí o značce nebo na spuštění kampaní
  • obsah vidí velké množství lidí
  • míra zapojení bývá ještě nižší než v případě makro influencerů
  • ceny za spolupráci se velmi liší.

Jak na spolupráci s influencerem

Než s celým procesem začnete, je důležité si odpovědět na tři zásadní otázky:

  1. Jaký typ influencera hledáte?
  2. Na jakých sociálních sítích chcete produktu/službu/značku propagovat?
  3. Kolik chcete do influencer marketingu investovat?

Influencera byste měli vybírat podle toho, jestli sdílí stejnou filozofii jako vaše firma, má zájem o vaše produkty/služby a také podle toho, zda nespolupracuje s konkurenční značkou. Pokud máte pěkný, fotogenický produkt je nejlepší volbou Instagram. Jestliže chcete propagovat produkt prostřednictvím videa, nejlepší platformou je YouTube a např. delší článek je vhodný pro blog. Výše investice se samozřejmě odvíjí od volby influencera a jeho počtu followerů. Nesledujte jen počet followerů, ale i jejich relevantnost a jejich zapojení neboli engegament.

Influencer marketing má 5 hlavních kroků, které byste neměli vynechat.

Příprava strategie

V této fázi byste si měli určit cíle, kterých chcete prostřednictvím influencera dosáhnout. Strategii komunikace, která určí, jak těchto cílů dosáhnout a prostředky, kterými jim dosáhnete. V neposlední řadě si nezapomeňte určit KPI’s, podle kterých budete hodnotit úspěšnost spolupráce. Strategie je opravdu důležitá, proto ji nepodceňujte a raději si nechejte poradit.

Selekce vhodných influencerů

Při výběru vhodného influencera byste se měli soustředit na dva hlavní faktory – kvalitativní a kvantitativní. Mezi kvantitativní faktory patří:

  • velikost publika – počet lidí, kteří jej sledují na dané sociální síti,
  • zásah – reálný dosah jeho příspěvků (kolik lidí opravdu vidí to, co zveřejní),
  • míra zapojení publika – počet interakcí u příspěvků daného influencera,
  • cena – srovnejte poměr cena/výkon jednotlivých influencerů.

Mezi kvalitativní faktory patří:

  • demografické složení publika,
  • afinita k produktu/značce – pokud danou značku již zná, používá ji a má ji rád, je větší pravděpodobnost, že jeho sdělení bude autentičtější,
  • relevance,
  • spolehlivost.

Při hledání vhodného influencera nezapomínejte prostudovat jeho sociální sítě, příspěvky, hashtagy. Zjistěte si, jak jsou aktivní jeho sledující a zda nejsou falešní. K tomu můžete využít několik nástrojů jako např. www.taggy.cz.

Mezi nejčastější chyby při výběru influencera patří, že většina firem se dívá pouze na velikost publika, nezjistí si, jestli se v minulosti influencera neskrývá něco, co by mohlo ohrozit danou značku a ani to, zda jsou jeho sledující skuteční. Nenechte se napálit a ověřujte si všechny informace!

Domluvení podmínek a podpis smlouvy

Jestliže se jedná o krátkodobou spolupráci formou barteru (výrobek nižší hodnoty), tak smlouva není nutná. Naopak u dražších předmětů a peněžní odměny si smlouvu určitě nechejte podepsat. Dbejte na to, aby měla správně všechny právní náležitosti a nedošlo k ohrožení vaší značky.

Realizace propagace

Určete si termín, ve kterém by měl influencer propagovat produkt/službu/značku a nechte si raději časovou rezervu. Nezapomeňte si ujasnit, jakou formou má propagace probíhat.

Vyhodnocení propagace  

Vybrali jste si influencera, proběhla domluvená forma spolupráce a teď potřebujete zjistit, jestli se vám spolupráce vyplatila? Existuje několik způsobů, jak v průběhu spolupráce kontrolovat, zda se vám plní vaše marketingové plány.

Úspěšnost influencer marketingu můžete poměrně přesně sledovat díky UTM parametru, který vložíte do své URL adresy. K tomu můžete využít nástroj Campaign URL Builder. Influencer pak může např. pomocí Swipe upu odkázat své followery na vaše webové stránky a lze tak poměrně přesně změřit návštěvnost z jeho profilu a počet konverzních cílů přímo v Google Analytics.

Template pro nastavení UTM parametru do URL adresy.

Ukázka nastavení UTM parametru do URL adresy

Další způsob, jak sledovat úspěšnost influencer marketingu, je pomocí unikátního slevového kódu, jako je např. jménoinfluencera10. Jde o nejjednodušší a nejspolehlivější způsob měření úspěšnosti kampaní.

Návratnost investice zjistíte pomocí ROI ukazatele, díky kterému můžete vyhodnotit, co se povedlo, co by se mohlo v budoucnu zopakovat a naopak, čeho byste se měli vyvarovat.   

Co je to ROI (Return On Investment) - přínos lomeno náklad.

Do nákladů nezapomeňte přičíst opravdu všechno. To znamená interní náklady, jako jsou lidské zdroje, čas a poskytnuté produkty, tak externí náklady, jako jsou honoráře influencerům, agenturní fee, tak i variabilní náklady jako je produkce, analýza a vyhodnocení. Přínos samozřejmě závisí na stanoveném cíli propagace. Pokud bude vašim cílem zvýšit prodej, tak budete sledovat KPI’s prodeje, pokud zvýšení povědomí, tak KPI’s zásahu, zapojení uživatelů, návštěvnost nebo zmínky v médiích. Jestliže chcete, aby výsledkem propagace bylo dosažení konverzí, budete sledovat např. KPI’s registrací, odběrů nebo stažení.

U influencer marketingu je toho opravdu hodně co sledovat a na co si dát pozor. Určitě ale stojí za to se jím zabývat a nenechat se odradit složitostí či prvním neúspěchem. Pokud chcete mít jistotu a nestresovat se zdlouhavým procesem influencer marketingu, nechte starosti na nás, rádi vám se vším pomůžeme.