Influencer marketing a jak na něj

V posledních letech se influencer marketing stává nedílnou součástí marketingových strategií firem. Pokud chcete patřit mezi jednu z nich, máme pro vás několik tipů, jak na něj.

Na začátku bychom si měli říct, co je to influencer marketing, proč je dobré jej využívat a co nám může přinést. Influencer marketing se dá zjednodušeně definovat jako využívání vlivných osobností k propagaci produktu, služby či značky. Už od pradávna lidé dávali na rady rodiny, přátel a odborníků, to stejné platí i dnes. Lidé věří lidem a ne firmám. Díky influencerům se můžeme dostat ke specifickému publiku, které je pro nás nejpřínosnější a o kterém víme, že by je náš produkt, služba nebo značka mohl zajímat. Díky tomu lze zvyšovat nejen povědomí, zásah, ale i prodeje. Navíc díky influencer marketingu můžeme podpořit vlastní komunikaci a budovat svůj brand.

Při výběru influencera je důležité vědět jeho zaměření (fitness, jídlo, cestování), velikost publika (počet followers) a jeho zapojení (engagement). Zapojení fanoušků lze sledovat díky nástrojům jako je např. www.igblade.com. Na základě počtu followers influencery rozdělujeme do čtyř skupin.

Nano influencer 

  • 500–3 000 followers,
  • úzké a intenzivní vztahy s fanoušky,
  • větší vliv,
  • převážně barterové spolupráce,
  • sociální sítě jej neživí,
  • značky a produkty si vybírá tak, aby kvalita odpovídala jeho nárokům.

Micro influencer

  • 3 000–10 000 followers,
  • stále poměrně silná vazba s followers,
  • sdělení působí přesvědčivě,
  • nejsou považováni za celebrity,
  • stále může fungovat i barterová spolupráce,
  • vybírají si produkty a značky, které znají a o které se zajímají.

Makro influencer

  • 10 000–100 000 followers,
  • většinou známé či slavné osobnosti,
  • engagement i dosah příspěvků je nižší,
  • nedokážou udržet tak úzké vztahy s fanoušky,
  • od počtu 10 000 followers Instagram poskytuje účtům funkci Swipe up, která umožňuje vložit aktivní odkaz do stories.

Mega influencer

  • více než 100 000 followers
  • známé mediální osobnosti, celebrity nebo sportovci,
  • hodí se na masové kampaně, pro rozšíření povědomí o značce nebo na spuštění kampaní
  • obsah vidí velké množství lidí
  • míra zapojení bývá ještě nižší než v případě makro influencerů
  • ceny za spolupráci se velmi liší.

Jak na spolupráci s influencerem

Než s celým procesem začnete, je důležité si odpovědět na tři zásadní otázky:

  1. Jaký typ influencera hledáte?
  2. Na jakých sociálních sítích chcete produktu/službu/značku propagovat?
  3. Kolik chcete do influencer marketingu investovat?

Influencera byste měli vybírat podle toho, jestli sdílí stejnou filozofii jako vaše firma, má zájem o vaše produkty/služby a také podle toho, zda nespolupracuje s konkurenční značkou. Pokud máte pěkný, fotogenický produkt je nejlepší volbou Instagram. Jestliže chcete propagovat produkt prostřednictvím videa, nejlepší platformou je YouTube a např. delší článek je vhodný pro blog. Výše investice se samozřejmě odvíjí od volby influencera a jeho počtu followerů. Nesledujte jen počet followerů, ale i jejich relevantnost a jejich zapojení neboli engegament.

Influencer marketing má 5 hlavních kroků, které byste neměli vynechat.

Příprava strategie

V této fázi byste si měli určit cíle, kterých chcete prostřednictvím influencera dosáhnout. Strategii komunikace, která určí, jak těchto cílů dosáhnout a prostředky, kterými jim dosáhnete. V neposlední řadě si nezapomeňte určit KPI’s, podle kterých budete hodnotit úspěšnost spolupráce. Strategie je opravdu důležitá, proto ji nepodceňujte a raději si nechejte poradit.

Selekce vhodných influencerů

Při výběru vhodného influencera byste se měli soustředit na dva hlavní faktory – kvalitativní a kvantitativní. Mezi kvantitativní faktory patří:

  • velikost publika – počet lidí, kteří jej sledují na dané sociální síti,
  • zásah – reálný dosah jeho příspěvků (kolik lidí opravdu vidí to, co zveřejní),
  • míra zapojení publika – počet interakcí u příspěvků daného influencera,
  • cena – srovnejte poměr cena/výkon jednotlivých influencerů.

Mezi kvalitativní faktory patří:

  • demografické složení publika,
  • afinita k produktu/značce – pokud danou značku již zná, používá ji a má ji rád, je větší pravděpodobnost, že jeho sdělení bude autentičtější,
  • relevance,
  • spolehlivost.

Při hledání vhodného influencera nezapomínejte prostudovat jeho sociální sítě, příspěvky, hashtagy. Zjistěte si, jak jsou aktivní jeho sledující a zda nejsou falešní. K tomu můžete využít několik nástrojů jako např. www.taggy.cz.

Mezi nejčastější chyby při výběru influencera patří, že většina firem se dívá pouze na velikost publika, nezjistí si, jestli se v minulosti influencera neskrývá něco, co by mohlo ohrozit danou značku a ani to, zda jsou jeho sledující skuteční. Nenechte se napálit a ověřujte si všechny informace!

Domluvení podmínek a podpis smlouvy

Jestliže se jedná o krátkodobou spolupráci formou barteru (výrobek nižší hodnoty), tak smlouva není nutná. Naopak u dražších předmětů a peněžní odměny si smlouvu určitě nechejte podepsat. Dbejte na to, aby měla správně všechny právní náležitosti a nedošlo k ohrožení vaší značky.

Realizace propagace

Určete si termín, ve kterém by měl influencer propagovat produkt/službu/značku a nechte si raději časovou rezervu. Nezapomeňte si ujasnit, jakou formou má propagace probíhat.

Vyhodnocení propagace  

Vybrali jste si influencera, proběhla domluvená forma spolupráce a teď potřebujete zjistit, jestli se vám spolupráce vyplatila? Existuje několik způsobů, jak v průběhu spolupráce kontrolovat, zda se vám plní vaše marketingové plány.

Úspěšnost influencer marketingu můžete poměrně přesně sledovat díky UTM parametru, který vložíte do své URL adresy. K tomu můžete využít nástroj Campaign URL Builder. Influencer pak může např. pomocí Swipe upu odkázat své followery na vaše webové stránky a lze tak poměrně přesně změřit návštěvnost z jeho profilu a počet konverzních cílů přímo v Google Analytics.

Ukázka nastavení UTM parametru do URL adresy

Další způsob, jak sledovat úspěšnost influencer marketingu, je pomocí unikátního slevového kódu, jako je např. jménoinfluencera10. Jde o nejjednodušší a nejspolehlivější způsob měření úspěšnosti kampaní.

Návratnost investice zjistíte pomocí ROI ukazatele, díky kterému můžete vyhodnotit, co se povedlo, co by se mohlo v budoucnu zopakovat a naopak, čeho byste se měli vyvarovat.   

Do nákladů nezapomeňte přičíst opravdu všechno. To znamená interní náklady, jako jsou lidské zdroje, čas a poskytnuté produkty, tak externí náklady, jako jsou honoráře influencerům, agenturní fee, tak i variabilní náklady jako je produkce, analýza a vyhodnocení. Přínos samozřejmě závisí na stanoveném cíli propagace. Pokud bude vašim cílem zvýšit prodej, tak budete sledovat KPI’s prodeje, pokud zvýšení povědomí, tak KPI’s zásahu, zapojení uživatelů, návštěvnost nebo zmínky v médiích. Jestliže chcete, aby výsledkem propagace bylo dosažení konverzí, budete sledovat např. KPI’s registrací, odběrů nebo stažení.

U influencer marketingu je toho opravdu hodně co sledovat a na co si dát pozor, určitě ale stojí za to se jím zabývat a nenechat se odradit složitostí či prvním neúspěchem. Pokud chcete mít jistotu a nestresovat se zdlouhavým procesem influencer marketingu, nechte starosti na nás, rádi vám se vším pomůžeme

Kolik stojí online marketing?Jan Rypar
Zpět na články