Proč byste si měli nasadit Google Analytics 4 co nejdříve

Společnost Google oznámila, že 30. června 2023 přestanou fungovat stávající Universal Analytics (GA3). Od 1. července jejich roli naplno převezmou zcela nové Google Analytics 4 (GA4). Přečtěte si, co to znamená a jak se na tento přechod připravit.

 

Hned na úvod je třeba zdůraznit, že mezi starým a novým typem jsou zásadní rozdíly. Přesněji řečeno, každý z nich měří zcela jiným způsobem a získaná data jsou v řadě případů neporovnatelná. Abyste měli pro meziroční srovnání za letošek aspoň nějaké informace k dispozici, je třeba novinku implementovat co nejdřív. Ideálně hned. Měření pak může probíhat paralelně se staršími Universal Analytics. Rozhodně není dobré čekat s nasazením nového nástroje až na příští rok.

Útlum starých Universal Analytics značne hned 1. července 2023, kdy do nich Google přestane ukládat data. Placená varianta Universal Analytics 360 bude fungovat o 3 měsíce déle. Definitivní konec starých Analytics pak nastane 31. prosince téhož roku. Tehdy Google všechna data v účtech Universal Analytics smaže a nebudou dále dostupná.

 

Novinka měří události místo návštěv

Google Analytics představují nejrozšířenější nástroj pro analýzu dat z webových stránek. Podle dostupných informací ho používá až 99 % firem. Společnosti, ale také marketingové agentury se bez něj neobejdou. Využívají ho například při nastavování a upravování marketingových strategií nebo pomocí něj vyhodnocují výkonnostní kampaně. Současné Universal Analytics, neoficiálně označované jako Google Analytics 3, však přestaly moderním požadavkům stačit. Google proto vyvinul nástupce, tedy Google Analytics 4.

 

Hlavní rozdíl mezi stávající a novou variantou spočívá ve způsobu měření. Zatímco starší analytics měřily pomocí návštěv, nová verze se zaměřuje na takzvané události. Do nich patří například zobrazení stránky, scrollování nebo třeba spuštění videa. Novinka navíc umí do jednoho účtu měřit data nejen z webů, ale i mobilních aplikací. Koneckonců, původní název nového nástroje zněl Google Analytics App + Web. Významně to pomůže například e-shopům.

Velkou pozornost Google věnoval také ochraně osobních údajů. Google Analytics 4 především už neukládá IP adresy. Vzhledem k tomu, že současným trendem je poskytovat stránkám pokud možno co nejméně dat, nový nástroj má funkci tzv. blended data. Jedná se o modelování chybějících informací pomocí učicích modelů, které běží nad nasbíranými daty.

Google Analytics 4 jsou tedy schopné poskytovat mnohem detailnější informace než jejich předchůdce. S tím je však spojen fakt, že řadu dat získaných starší a novější verzí tohoto

nástroje nelze nijak porovnávat. Meziroční srovnání, tolik důležité pro vyhodnocování chování zákazníků a plánování dalších kroků v rámci strategií, pak není možné vůbec.

 

Nasazení je proti předcházející verzi složitější

Spolu s větším množstvím funkcí jde ruku v ruce složitější nastavování. Měření lze samozřejmě nastavit základním způsobem pro sledování aspoň těch nejdůležitějších metrik, k detailnějšímu vyhodnocování ale nestačí.

Google Analytics 4 je proto nutné věnovat větší pozornost. Důležité je především nastavení vlastních událostí. To však vyžaduje určitou praxi. Pokud bude toto nastavení chybné, data mohou být irelevantní či v horším případě chybná. To může mít vliv na jejich vyhodnocování a z toho plynoucí další kroky, například špatně vyhodnocené kampaně či chybně nastavené marketingové strategie. Nemusíme asi zdůrazňovat, že podobné chyby mohou mít pro váš business značně negativní efekt.

Pokud si proto myslíte, že budete potřebovat s implementací nových Google Analytics 4 pomoci, neváhejte se nám ozvat na marketing@fourbros.cz. Naši kolegové vám pomohou nejen s nasazením, ale i s přesným nastavením, které bude co nejvíce odpovídat potřebám vašeho businessu. Za poslední dva měsíce jsme pomohli nové Analytics nasadit více než dvaceti našim klientům. Každý týden přibývají další. Přidejte se do jejich řad i vy a mějte po ruce nejpřesnější data.

Microsoft Ads a jeho příležitostiPavel Novák Úvod do offline marketinguMatěj Skalník
Zpět na články