Zhodnocení roku 2022 ve Four Bros z pohledu CEO Víti Olšáka

Na konci každého roku se mi chce říct, že zrovna ten uplynulý rok byl přelomový, zásadní a náročný. Asi to vypovídá především o tom, jak je pro nás práce důležitá, jak si jí vážíme a jak jí žijeme.

Rok 2022 však v mnohém zásadní byl a troufnu si tvrdit, že pro nás byl nejen zajímavý a plný výzev, ale bez obalu také opravdu náročný.

E-commerce trh, ze kterého se rekrutuje značná část našich partnerů byl, a stále je, silně pošramocený epidemií Covidu a jednoduchá fráze „zopakujme výsledky z loňska“ se nyní mnohdy stává velkou výzvou. Přičtěme k tomu válku na Ukrajině a celosvětovou recesi a rázem se tlak na marketing a jeho efektivitu podstatně zvyšuje.

Spolu s tím už pomalu pomíjejí doby, kdy marketing může dělat každý, koho to napadne „z kavárny“, a je více než kdy jindy nutné sledovat trendy a velmi agilně reagovat na změny trhu i marketingového prostředí. Věřím, že se nám vše výše uvedené povedlo, přidali jsme i něco navíc a rokem 2022 jsme propluli bez úhony a mnohem silnější.

 

V roce 2022 jsme vyrostli o 30 %

Dosáhli jsme bezmála růstu 30 %, který jsme si stanovili jako náš cíl, což je vzhledem k obecnému poklesu trhu úspěchem, na který jsme patřičně hrdí.

Růst firmy a škálování je u nás podstatně závislé na lidech – našich kamarádech a kolezích. V tomto roce jsme se poprvé rozloučili s několika našimi kolegy z Performance týmu. Shodou okolností šlo o naše první dva zaměstnance, kteří s námi byli téměř od úplného začátku.

Byla to pro nás i pro ně nová a samozřejmě částečně nepříjemná zkušenost, ale i takové chvíle k životu a podnikání neodmyslitelně patří. Věřím, že se již bývalí kolegové zase o kousek posunuli, jsou v nových pozicích spokojení a daří se jim. Patří jim také velké díky za to, že to s námi táhli takovou dobu.

 

Performance tým ve Four Bros.

Náš Performance tým na konci roku 2022.

 

V týmu Four Bros aktuálně máme 18 kolegů

Naopak se nám během roku povedlo získat 7 nových kolegů a náš počet se nyní, na začátku roku 2023, ustálil na 18 lidech. Naučili jsme se pracovat s náborem a HR a zjistili, že získat kvalitní lidi je sice velmi náročné, nicméně ne natolik nemožné, jak jsme se obávali. Máme už zavedený proces náboru a víme jak na to, což jsme si opakovaně ověřili.

Náš nový kolega Pavel, zkušený matador online marketingu, kývnul na mou nabídku převzít po spolumajiteli Štěpánovi pozici Head of Performance a již téměř půl roku vede naše výkonnostní oddělení.

Doplnili jsme také kreativní tým o kolegu Maru, se kterým se potkáte při tvorbě textací, blogu, či správě sociálních sítí. A vyměnili jsme office managerku (ahoj Kristy), jelikož naše předchozí se odebrala na mateřskou dovolenou, kde má jistě i dost starostí, a více radosti, s jednou malou „kolegyní“ než s bandou markeťáků u nás.

 

Na palubě jsme konečně přivítali tým projekťáků

Pustili jsme se do tvorby týmu projektových manažerů (ahoj Jess, Matěji), jelikož uřídit celé naše portfolio klientů pro nás z vedení bylo téměř nemožné. Zavádění projektového managementu nás na začátku hodně bolelo, přeci jen jde o velkou změnu ve struktuře a fungování firmy a zároveň jde o dosti nákladný krok z hlediska cash flow. Po několika měsících, kdy jsme však pilně upravovali procesy, nyní věřím, že jsme již na správné cestě a vše do sebe pomalu zapadá. Kolegové nám s řízením enormně pomáhají.

Kolega Matěj se nám také nově stará o obchod a nábor nových klientů, jelikož se nechceme spoléhat jen a pouze na reference a doporučení stávajících klientů, byť jich je celá řada. Aktivní sales je pro nás novinka, ale nese své první ovoce a již spolupracujeme s řadou klientů, které jsme tímto způsobem získali.

 

CEO Four Bros Vít Olšák a project manažeři Jessica Rugirello a Matěj Skalník.

Projekťáci Jessica a Matěj.

 

Přebrali jsme téměř celou budovu na Křídlovické

Povedlo se nám zařídit prostory v téměř celé budově a konečně se nám podařilo přebudovat kanceláře tak, ať spolu prostory sdílejí jednotlivé týmy, s dalším prostorem pro případné doplnění stavů. To vede k lepší efektivitě práce, klidu a tichu v týmech, kde je to potřeba a naopak plodné diskuzi tam, kde o ni všichni stojí.

Zároveň nám odpadlo neustále korzování po chodbách, práskání s dveřmi a mluvení kolegům za zády. Vždy to prostě bylo potřeba vyřešit na místě! Z jednoho konce našich kanceláří na druhý je to však nyní snad 50 metrů. 😀

 

Rozdělili jsme si role řízení firmy  

Změnili jsme také kompletně strukturu řízení firmy, abychom se vyhnuli cross competence. Každý nyní ví, co má dělat, za co má zodpovědnost, kdo mu „velí“ a na koho se může a musí obrátit.

Nově mám na starosti kompletní delivery, což jednoduše znamená cokoliv, co jde „ven“ za našimi klienty. Honza se stará z pozice COO o finance, HR, sales a všechny podpůrné činnosti, bez kterých bychom nemohli fungovat. Každý tým má svého vedoucího, který má každý týden prostor na pravidelných setkáních komunikovat úspěchy, požadavky i problémy svého týmu. Funguje nám to docela dobře.

 

Vedení agentury Four Bros: Štěpán Pluháček (vlevo), Vít Olšák (uprostřed), Jan Rypar (vpravo).

Zakladatelé Four Bros Štěpán, Víťa a Honza.

 

Konečně jsme se vrhli do case studies

Konečně jsme si našli také čas na tvorbu case studies, které si nově můžete přečíst na našem webu. Po dlouhých letech, kdy jsme případovky zanedbávali, máme úspěchy našich partnerů sepsány a připraveny k nahlédnutí pro každého z vás. Mrkněte na ně, fakt stojí za to.

Spolu s tím jsme se začali věnovat našemu blogu, na který se snažíme pravidelně přispívat. Najdete tam především rady a návody z oboru marketingu pro naše klienty či sledující.

 

I letos nás čeká spousta práce. A těšíme se

Závěrem chci poděkovat všem mým kolegům za to, že jsou s námi na jedné lodi a dělají z Four Bros to, co je. Velký dík patří také všem našim klientům a partnerům za důvěru do nás vloženou. V neposlední řadě děkujeme také kamarádům, partnerům a rodině, která toleruje naše neustále koukání do počítačů a mobilů kdykoliv a kdekoliv.

A co rok 2023? Máme zázemí, máme personální zabezpečení a v novém roce se tak budeme snažit vyladit naše služby k vetší dokonalosti, zapracovat na efektivitě naší práce, automatizaci, vzdělávání a diverzifikaci naši nabídky. Bude to čas přestat myslet na neustálý růst ale soustředit se více na profesionalitu a udržitelnost naší práce.